Herecká Technika PEM

13. marca 2021

S PEM metódou som sa bližšie zoznámila na workshope v Londýne. Metódu detailne vypracoval nemecký režisér a dramatik Stephan Perdekamp, ktorý v začiatkoch režisérskej práce postrehol, že na rozdiel od hudobníkov alebo tanečníkov, herci nemajú techniky ktorými by sa sústredene pripravovali pred predstavením.

Počas nasledujúcich rokov sformoval PEM ensemble, ktorý v súčastnosti pôsobí vo vlastnom divadle v Hamburgu. Ďalšie štúdio posupne buduje a etabluje Sarah Victoria v austrálskom Melbourne. Osobne som sa s PEM metódou stretla náhodne počas ich pôsobenia vo Veľkej Británii. Najprv to bol workshop v  roku 2015 a neskôr intezivnejší šesť mesačný tréning. PEM tím viedol workshopy na Royal Central School of Speech and Drama, Guildhall School of Music and Drama, Southhampton Solent University and the Actors Center in London. Základy PEM metódy sú súčasťou curricum na Royal Central School Speech of Drama.

Počas prvého workshopu ma najsilnejšie oslovilo to, že emóciu definujú ako biologický proces, nie psychologický. PEM je rozsiahla a prepracovaná metóda, ktorá pokrýva všetky oblasti hereckej prípravy. Zakladom metódy sú jednoduché fyzické cvičenia pre 6 zakladných emócií. Opakovaním týchto cvičení herec odbúrava bloky a otvára možnosti emočného prejavu. Následne s emóciami dokáže pracovať vedome a kontrolovane, podľa potreby intenzívne, alebo minimalisticky. Osobne mi tréning touto metódou dal pocit autonómie a sebaistoty. Je to proces, ktorým sa performer k emócii dopracuje efektívne, rýchlo, bez nutnosti si navodzovať asociácie s osobnými skúsenosťami.

Tréning je zameraný na prácu s hercovým telom, emóciami, impulzom a energiou herca v priestore, tvorbu charakteru cez fyzikalitu. Podľa mňa závisí na citlivosti, zvedavosti a motivácii daného performera ako využije metódu a ako s ňou bude chcieť pracovať a rozvíjať svoj potenciál. Môžete si aj 20 rokov PEM cvičeniami zdokonaľovať techniku, ľahkosť a eleganciu prejavu (podobne ako v martial arts). No už  po prvom workshope účastník odíde s praktickým “know how” a môže využiť základné techniky podľa potreby v divadle alebo filme. Osobne vnímam aj to, že metóda posilňuje pozíciu herca v tvorivom procese a tiež pomáha kultivovať vzťah herec a režisér.

Metóda sa vďaka terapeutickým efektom využíva aj mimo performatívneho umenia. Cetrifikované programy sú v Nemecku dostupné pre ľudí autistického spektra a ľudí s rôznymi neurologickými problémami.

Ponúkam zopár linkov, kde sa dočítate o PEM metóde viac:
https://pem-acting.com/
https://www.pemstudios.com.au/
https://www.pemwellbeing.com/


Tania Kukova

Absolventka odboru Kulturológie Univerzity Komenského v Bratislave. Po ukončení štúdia pracovala pre neziskovú organizáciu In Music, Ivana Sillera a jeho tvorivého tímu. Spoločné pracovné stretnutia a neformálne rozhovory dali priestor úvahám o pracovnej skúsenosti v zahraničí. Grantový program Grundvig jej neskôr umožnil pracovno - vzdelávací pobyt v neziskovej organizácii Joy of Sound, v Londýne. V roku 2013 absolvovala ročný herecký kurz Foundation in Drama na City Lit. Po ukončení kurzu sa stala členkou Third Person Theatre. Zlomovým bodom v tvorivom hľadaní bolo stretnutie so Sarah Vctoriou, ktorá viedla workshop PEM hereckej metódy. Inovatívny prístup a presah metódy bol podnetom k rozhodnutiu pre intenzívnejší tréning, v ktorom naďalej pokračuje. V súčasnosti žije a pracuje v Londýne.